عمده ترین اختلاف بین بیش فعالی و بازیگوشی

آیا به بیش فعال بودن فرزندتان مشکوک هستید یا فکر می کنید او بازیگوشی می کند؟ نظر روانشناسان در این زمینه چیست ؟ آن ها چه عقیده ای در این زمینه دارند چه تفاوتی بین بیش فعالی و بازیگوشی اطفال وجود دارد می خواهیم به والدین در این زمینه اطلاعات مفیدی دهیم.
این اختلال به طور گسترده یکی از شایع‌ترین دلایل ارجاع مشکلات رفتاری به مراکز درمانی و مشاوره‌ای است که در پسران بیشتر از دختران دیده می‌شود و همان طور که از نام آن پیداست در واقع دو آسیب تحت یک عنوان قرار گرفته است که ممکن است به تنهایی یا همراه هم وجود داشته باشند: بیش فعالی غالب، نقصان توجه غالب یا ترکیب هر دو مورد.
اگه آرش فقط یک بار بتونه آروم بشینه پشت میز، دستش به چیزی نخوره، همه جا رو به هم نریزه و شام بخوره دیگه آرزویی ندارم!
آرش، ساکت نشستن را بلد نیست. از در و دیوار بالا می‌رود؛ وقتی روی صندلی نشسته، آن را مانند اسب چوبی جلو وعقب می‌برد و تکان می‌دهد.
میز غذا را به هم می‌ریزد، غذا خوردن، تماشای تلویزیون و نوشتن تکالیف مدرسه نیز نمی‌تواند او را در یک نقطه ثابت نگه دارد. سر کلاس از جای خود بلند می‌شود وحتی در زمان بای، حوصله‌اش سر می‌رود. پدر و مادر و اطرافیان و حتی معلم مدرسه او را شیطان، بازیگوش و حرف نشنو خطاب می‌کنند.
آرش یکی از هزاران کودکی است که امروزه در حوزه روان شناسی تحت عنوان نقصان توجه همراه با بیش فعالی شناخته می‌شوند.
یک روانشناس با اشاره به آخرین نظریه‌های ارائه شده در زمینه بیش فعالی کودکان می‌گوید: اختلال اساسی در نقصان توجه همراه با بیش فعالی عبارت است از نوعی نارسایی شامل بازداری رفتاری و منظور این است زمانی که به عنوان مثال کودک درحال انجام تکلیف است، اگر محرک جدیدی ارائه شود و خود آن محرک به فرد ارتباط داشته یا نداشته باشد فرد کار قبلی را رها کرده و به سمت انجام کار جدید پیش می‌رود.
این اختلال به طور گسترده یکی از شایع‌ترین دلایل ارجاع مشکلات رفتاری به مراکز درمانی و مشاوره‌ای است که در پسران بیشتر از دختران دیده می‌شود و همان طور که از نام آن پیداست در واقع دو آسیب تحت یک عنوان قرار گرفته است که ممکن است به تنهایی یا همراه هم وجود داشته باشند: “بیش فعالی غالب”، “نقصان توجه غالب” یا ترکیب هر دو مورد.
حال این سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌توان این آسیب‌ها را از یکدیگر تشخیص داد؟
ثریا منزوی کجیدی در پاسخ به این سؤال معتقد است که از سه طریق می‌توان مشکل را ریشه‌یابی کرد، در ابتدا با بهره‌مندی از معاینات اولیه که توسط پزشک انجام می‌شود، چون در بعضی از موارد فیزیولوژیک مانند پر کاری تیروئید نیز ممکن است علائم مشابه دیده شود، سپس توسط مصاحبه بالینی با والدین و معلم که حتماً باید در هر دو محیط خانه ومدرسه کودک ارزیابی وتأیید شود، در آخر هم انجام آزمون استاندارد شده ملاک تشخیصی توسط روانشناس شناخته می‌شود، معروف‌ترین آزمون هم به‌نام مقیاس کانرز است که این آزمون توسط روانشناس انجام می‌شود.

عمده ترین اختلاف بین بیش فعالی و بازیگوشی

 

تفاوت های نقصان توجه و بیش فعالی

کودکانی که مشکل نقصان توجه دارند، توجه دقیق به جزئیات ندارند و اشتباه‌های‌ آنها ناشی از بی‌دقتی است و هنگامی که با آنها صحبت می‌کنید گوش نمی‌دهند، از راهنمایی‌ها پیروی نمی‌کنند، تکالیف مدرسه را به صورت سامان دهی شده انجام نمی‌دهند و از تلاش‌های ذهنی پایدار اجتناب می‌کنند. وسایل بازی را زیاد گم می‌کنند و براحتی آشفته می‌شوند و فراموشکار نیز هستند.
این روانشناس با بیان توضیحات بالا در زمینه کودکانی که دچار مشکل نقصان توجه هستند در ادامه کودکان بیش فعال را این‌گونه معرفی می‌کند:
این دسته از کودکان پاهای نا آرامی دارند، جنب و جوش غیرعادی داشته و در کلاس از جای خود بلند می‌شوند و به طور افراطی راه می‌روند، می‌دوند و بالا و پایین می‌پرند. تمام کارهایشان پر سرو صداست و مرتباً حرکت می‌کنند. زیاد حرف می‌زنند و قبل از تمام شدن سؤال پاسخ می‌دهند. رعایت نوبت برایشان مشکل است و بسیار بین حرف دیگران می‌پرند.

عمده ترین اختلاف بین بیش فعالی و بازیگوشی

 

دانلود PDF کامل این مقاله