آموزش مجسمه سازی به کودکان

تحقیقات صورت گرفته حاکی از آنست که کودکان در شهرهای بزرگ و آپارتمان نشینی نمی توانند تحرک و شیطنت های خود رابه طور آزادانه داشته باشند.

کنترل بیش از حد کودک در محیط های شهری می تواند آسیب جدی بر روحیه کودک وارد کند. گل سفالگری ، جزئی از طبیعت است که در آپارتمان های امروزی جایی ندارد.

حال آن که گل در واقع مخلوطی از آب و خاک بوده و از عناصر ۴ گانه آب، خاک، آتش و باد می باشد. این عناصر در طبیعت با خود نیروهایی را به همراه دارند. کودک آپارتمان نشین شهری امروزی با گل و دنیای آن غریبه شده است.

آموزش مجسمه سازی به کودکان با گل بازی

 

کودکان خود را از لمس گل محروم نکنید

در میان اسباب بازی های کودکان هیچ وسیله ای به اندازه گل و هیچ کاری به اندازه گل بازی برای کودکان سرگرم کننده و لذت بخش نیست.

گل بازی یکی از نیازهای بنیادی و اساسی کودک است. به رغم اینکه والدین به دلیل کثیف شدن لباس ها، محدودیت هایی برای این بازی ایجاد می کنند ولی کودکان به محض اینکه به خاک و گِل برسند شروع به تحرک و فعالیت می کند.

آموزش مجسمه سازی به کودکان با گل بازی و سفالگری

 

سفالگری برای کودکان و فواید آن

در میان فعالیت های روانی و بدنی کودکان، بازی اهمیت فراوانی دارد و یکی از نیازهای مهم کودکان به حساب می آید.

در بین بازی ها، بازی های طبیعی (آب بازی، گل بازی و شن بازی) از بهترین، اساسی ترین و لذت بخش ترین فعالیت ها برای کودکان به شمار می روند. 

بچه ها ساعت ها وقت شان را صرف این نوع بازی ها می کنند بدون اینکه از بازی کردن خسته شوند. بازی های طبیعی باعث تسکین عصبانیت های کودکان شده و از طریق این بازی ها از ناراحتی ها، فشارها و تنش ها رهایی یافته و آرامش پیدا می کنند. کودکان از راه این بازی ها مطالب و مفاهیم زیادی را می آموزند که موجبات رشد مهارت ها و توانایی های مختلف آنها را فراهم می کند از جمله رشد خلاقیت، پرورش حواس پنجگانه، افزایش خزانه لغات، رشد و کنترل اعصاب و عضلات و … .

والدین با انتخاب این گونه اسباب بازی ها، روح و روان کودک را لطیف کرده و رشد می بخشند. این وسایل طبیعی مطابق با میل و طبیعت کودک می باشند که به راحتی در همه جا و با قیمت ارزان می توان تهیه کرد.

کودکان با گل بازی می توانند ایده های گوناگون خود را زودتر پیاده کنند، لذت و آرامشی که در زمان بازی با گل به دست می آورند از نقطه نظر درمانی بسیار با اهمیت است.

تجربیات بازی درمانگران نشان داده است که کودکان عصبی و زودرنج را می توان از طریق گل بازی، شن بازی و آب بازی درمان کرد.

دانلود PDF کامل این مقاله                     بازدید از صفحه محصول