تعلیم دوست یابی صحیح به کودک

کودکان را چگونه می توان به دوستیابی ترغیب و تشویق کرد؟ چگونه این امر میسر خواهد بود؟ و برای انتخاب یک دوست خوب توسط فرزندتان چه آموزش هایی لازم است به آنان بدهید؟
برخی افراد، از دوران کودکی درون گرا هستند. درون‌گرایی نوعی ویژگی شخصیتی است و نباید آن را یک عیب محسوب کرد. اما توجه داشته باشید که حتی افراد درون گرا نیز باید از برخی مهارت‌های پایه اجتماعی لازم برای موفقیت برخوردار باشند. اگر فرزند شما درون گرا است، باید به تدریج موقعیت‌هایی برای او ایجاد کنید تا او بتواند در آنها مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کند. رفتن به پارک، نام‌نویسی در کلاس‌های فوق‌العاده و حتی خرید، نمونه‌هایی از این تمرین‌ها هستند.

تعلیم دوست یابی صحیح به کودک

در رابطه با ویژگی‌های دوست خوب با فرزندتان صحبت کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، لیستی از ویژگی‌های یک دوست خوب به همراه فرزندتان تهیه کنید. سعی کنید در این لیست ویژگی‌هایی نظیر مهربانی، صداقت، دست و دلبازی، دلسوزی و با نشاط بودن وجود داشته باشد. همین که کودک بداند یک دوست خوب چه ویژگی‌هایی دارد، ناخودآگاه برای ایجاد این ویژگی‌ها در خود تلاش می‌کند. شما نیز می‌توانید برای تقویت این ویژگی‌ها در فرزندتان، با او تمرین کنید. مثلا فرزندتان را برای عیادت از همسایه بیمارتان به همراه خود ببرید یا از او بخواهید همیشه و در هر شرایطی با شما صادق باشد.

تعلیم دوست یابی صحیح به کودک

 

صحبت کردن را با فرزندتان تمرین کنید

مبنای هر رابطه‌ای، حرف‌هاییست که میان افراد رد و بدل می‌شود. برخی کودکان نمی‌دانند راجع به چه موضوعاتی باید صحبت کنند یا اگر از آنها سوال می‌شود چگونه باید پاسخ دهند. شما می‌توانید به فرزندتان آموزش دهید که راجع به چه موضوعاتی با هم سن و سالان خود صحبت کند و چطور اگر از او سوالی شد تنها به یک یا دو کلمه برای پاسخ دادن اکتفا نکند. به کودکان یاد دهید که همواره به دنبال نوعی ارتباط میان حرفی که زده شده و پاسخ مناسب باشند. هر گفت ‌وگویی از جهاتی شبیه به یک لگوی خانه‌سازی است. برای اینکه خانه‌ای ساخته شود، تکه‌های کوچک باید به درستی در کنار یکدیگر قرار گیرند. در غیر اینصورت خانه ساخته نخواهد شد. در گفت و گو نیز اگر حرف‌هایی که طرفین به یکدیگر می‌زنند با یکدیگر مرتبط و متناسب نباشند، گفت‌و‌گو خیلی زود بی‌نتیجه رها خواهد شد.

 

کمک برای تغییر کردن

برخی کودکان، خصوصا در سنین پایین، با تغییر شرایط معذب و خجالتی می‌شوند. اولین روز مدرسه، آشنایی با فردی جدید، صحبت در مقابل گروهی از افراد و سوالات بسیاری ذهن کودک را به خود مشغول می‌کنند : «چه اتفاقی خواهد افتاد؟»، «دیگران در رابطه با من چه فکری خواهند کرد؟»، «چگونه باید رفتار کنم؟» و‌ این سوالات می‌توانند موجب تخریب اعتماد به نفس کودک شوند و نوعی ترس در او ایجاد کنند. شما می‌توانید راجع به موقعیت جدیدی که کودک در آن قرار خواهد گرفت با او صحبت کنید و با توصیف شرایطی که قرار است با آن مواجه شود، از اضطراب او بکاهید.

 

دانلود PDF کامل این مقاله